mandag 21. februar 2011

Bildeanalyse -



Jeg valgte å analysere dette bildet av Steve McCurry. Det er tatt i Bombay i India, og motivet er av en mor og et barn som står på utsiden av en bil og kikker inn gjennom vinduet. Det er vått i været som man kan se av regndråpene på vindusruten, og det lille barnets hår. Moren har på seg et sjal rundt hodet i en varm rødfarge, og barnet er kledd i en mørk litt grønnbrun overdel. Hånden til moren hviler på bilruten og barnet ser inn i bilen med store øyne. Moren, med det røde antrekket står i det gyldne snitt, og man kan bare se halve hodet hennes på grunn av bilvinduet. Bilvinduet blir også en slags ramme rundt motivet. Det at bildet er tatt fra innsiden av bilen, og motivet er på utsiden gjør at motivet blir litt uskarpt og vanskeligere å fokusere tydelig på motivet.

Jeg falt for dette bildet med en gang jeg så det, på grunn av uttrykket de to personene har i bildet. Selv om det kan oppfattes som trist, synes jeg bildet er vakkert og jeg blir fascinert av det. De to på bildet ser redde ut, men også litt nysgjerrige. Som man kan lese av øynene til barnet, og hånden til moren på ruta kan det se ut som de vil ha hjelp av de som sitter inni bilen, eller det kan også se ut som om de vil være med i bilen. Enten fordi de vil unna regnet, eller fordi de ikke har det noe bra. Bildet er tatt i slummen i India, og der er levestandarden dårlig. Noe som er en kontrast til bilen, som av setetrekket og designet, ser ut som er litt luksusbil.

- Lene 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar